Ismaily Tactical Forum - ايجابيات الاسماعيلي امام طلائع الجيش

الأحد 26 فبراير 2017 - 12:36 صباحاً
الاسماعيلي وطلائع الجيش

الاسماعيلي وطلائع الجيش

كتب : ماجد لبدة

فقرة جديدة يقدمها موقع "اسماعيلي24" مع Ismaily Tactical Forum ، تختص بتحليل الخصوم قبل مواجهة النادي الاسماعيلي وابراز نقاط القوة والضعف وملامح طريقة اللعب ، وتحليل سلبيات وايجابيات الاسماعيلي عقب المباراة .

 

(1) استمرار تطبيق الضغط العالي من نص ملعب الخصم ، ايجابية مكنش ليها اي تأثير بشكل كبير زي ما شرحنا في السلبيات بسبب المساحة بين خط الدفاع وخط النص .

 

 

(2) استغلال الكرات الثابتة ، كان لينا شكل في الكرات الثابتة من كرة ركنية اخرجها عماد السيد  من رأسية عماد حمدي وكرة تانية شالها عماد السيد بتألق من امام راس بافور ، بالاضافة لكذا كورة نجح بافور في لعبها بشكل صحيح من ركنية ولكنا كانت بتبقي خارج المرمي .


 

 

(3) قوة الاطراف ، مش فاهم ليه مبنلعبش علي أطراف الملعب من البداية ، الشوط الثاني عرضيتين لابراهيم حسن كرة بضربة جزاء وكرة تانية بفرصة لحسني عبد ربه .

عرضية لبوشا من الجانب اليمين وصلت بالكرة للـ 6 ياردة بس المدافع طلعها ، كرة تانية لبوشا اخد فاول من مكان خطير ، بعدها عرضية لاسلام عبد النعيم من اليمين بافور صنعها بشكل خطير لحسني ولكنها التسديدة اصطدمت في الدفاع وكرة ضربة الجزاء كانت من طريقة بيحاول يطبقها ستراكا في التدريب ، تجميع اللعب في جهة من الملعب ولعب كرة طويلة للجهة الاخري اللي بتبقي فاضية .
 


 


 

لمتابعة Ismaily Tactical Forum عبر الفيسبوك

  

تعليق الفيس بوك